Romanul prefera vinul alb

Industria vinului din Romania este pe o cale buna, fiind prima care a accesat fonduri europene dupa aderare si din 2009 si-a dublat bugetul acordat de Uniunea Europeana prin Reforma Organizarii Pietei Comune a Vinului. Despre consumul de vin am aflat ca 60% din romani prefera in continuare vinul alb. Un roman consuma in medie 23 de l de vin. Vinurile de calitate (DOC sau IG) sunt mai bune decat cele straine.

1. De ce se gaseste o cantitate atat de mare de vinuri dulci si demidulci pe piata romaneasca, lucru neintalnit in nici o alta tara europeana? Bem vin sau bem sirop?
Ovidiu Gheorghe: Vorbim despre obiceiurile de consum ale romanilor. Acestea se formeaza in timp. Desi vinul este un aliment influentat in mare parte de “moda”, in Romania pondere mare in consum are in continuare vinul demisec/dulce. Cred ca peste 50% dintre romani prefera aceste tipuri de vinuri pentru ca asa “s-au invatat”. Inainte de ’89 Romania producea mult (deci alb) si nu de putine ori vinul era “imbogatit” cu zahar. Trebuia sa exportam in CAER si trebuia mult (soiurile albe sunt mai productive decat cele rosii), tare (deci si dulce) si ieftin. Vom invata in viitorul apropiat ca vinul rosu (sanatate) si sec (calitate) nu degeaba este recomandat in consum moderat. Vorbim insa de cultura, educatie, iar aceasta se face cu bani si in timp.

2. La cat estimati ponderea vinurilor contrafacute existente pe piata?
O.G.: In ultimii ani piata de vinuri “s-a spalat” foarte mult. Din pacate inca mai sunt derapaje care atenteaza atat la siguranta alimentara, cat si la un mediu concurential corect. Daca as face o estimare ar insemna ca am cunostiinta de cazuri clare de abatere de la normele ce reglementeaza producerea, depozitarea, etichetarea si comercializarea vinurilor. Din acest punct de vedere cred cel mai complet raspuns il poate da Inspectia de Stat pentru Control Tehnic Vitivinicol din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).

3. Soiuri de mare traditie – Francusa, Mustoasa de Maderat, Sarba, Burgund, Zghihara, Cadarca de Minis – sunt atat de putin cunoscute. De ce nu sunt promovate mai agresiv?

O.G.: Este vorba despre politica de marketing proprie producatorilor de vin care au in exploatare suprafete cultivate cu aceste soiuri. Ce se poate face? O “unire in bugete” ale producatorilor de vin (co-participarea financiara a statului este obligatorie) pentru realizarea unui proiect de promovare a vinului romanesc si/sau a soiurilor romanesti. Toate statele viticole au inteles rapid ca vinul de calitate este un produs care aduce pe langa bani la buget si capital de imagine pozitiva pentru statul de origine. La noi e un pic mai greu…

4. In ce relatie este PNVV cu importatorii de vinuri?
O.G.: Patronatul National al Viei si Vinului are ca membri producatori de struguri si/sau de vin (linistit sau spumant), comercianti de produse vinicole si nu numai, precum si societati comerciale din industria conexa. Deci, in patronat avem ca membri si importatori de vin, fie ca vorbim de vin produs in UE, fie de vin produs in tari terte. Din acest punct de vedere suntem onorati sa va informam ca unul dintre liderii mondiali in comertul cu bauturi alcoolice si vinuri, prin reprezentanta din Romania este membru al PNVV: SC Pernod Ricard Romania SRL. Alti membri care doar comercializeaza acest tip de produse sunt: SC Lerida International SRL, SC United Euro Distributions SRL, SC Cristalex ’94 SRL, SC Domaine des Chevaliers – Buttenberg. Puteti vedea pe http://www.pnvv.ro toti membri patronatului.

5. Cata incredere ar trebui sa aiba consumatorul roman in vinurile vrac de la crame?
O.G.: Ordinul nr. 224/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de comercializare cu amanuntul a vinului de masa in vrac reglementeaza tocmai aceasta piata a vinului de masa. Atunci cand se achizitioneaza vin de masa din acest tip de spatii comerciale recomand sa urmariti conditiile de igiena, recipientele in care este depozitat vinul si sa intrebati vanzatorul despre originea vinului (producatorul).

6. De ce la raft vinurile romanesti ajung la fel de scumpe ca cele importate? Am degustat vinuri pe acelasi palier de pret si la general vinurile straine au castigat. Ce recomanda PNVV producatorilor?
O.G.: Pentru vinurile de calitate (DOC sau IG) am facut degustari comparative pe acelasi esalon de pret si balanta se inclina pozitiv pentru noi. Vinurile de masa straine au insa preturi mai competitive. Preturile sunt influentate insa si de supermarketuri. Vinurile de import sunt avantajate de supermarketuri in competitia cu cele romanesti deoarece la achizitie nu sunt “presate” atat de tare ca ale noastre prin negocierea pretului de achizitie. Avem ca obiectiv accesarea fondurilor pentru reconversie/restructurare in special pentru soiuri rosii si soiuri autohtone.

7. Cam cat vin beau romanii comparativ cu cetatenii din UE?
O.G.: Suntem conform Institutului National de Statistica undeva la 23 de litri anual. Franta este pe la 55 litri. Mult insa din acest consum este din vin produs in gospodariile proprii.

8. Cat vin importa Romania? Cat exporta?
O.G.: Pentru primele 11 luni ale anului 2009 importul a fost 117.031 hl, iar exportul de 100.306 hl. Statisticile arata pe retelele de comercializare, ca romanii sunt traditionalisti in consum, achizitionand sub 5% vin imbuteliat la 0,75 l de origine non-romaneasca.

9. Cate plantatii noi de vita vie s-au facut in ultimii ani si cu ce soiuri?
O.G.: Daca pana in 2007 aveam o medie sub 300 ha replantate anual, prin Programul suport pentru sectorul vitivinicol ne-am propus (si realizat) o medie de 3500 ha anual. Sunt cultivate toate soiurile aflate pana in prezent in cultura Romaniei, dar sunt si cateva experimente cu soiuri necultivate pana in urma cu cativa ani.

10. Se vinde mai mult vin la pet sau vin la sticla?
O.G.: Nu am un raspuns cu cifre din pacate. Pot insa sa spun ca vinul de masa (imbuteliat sau varsat) are o pondere mai mare in consum.

11. Se bea mai mult vin alb sau vin rosu?
O.G.: Pondera este peste 60% pentru vinul alb. In urmatorii ani cred insa ca vinul rosu va creste in consum si tendintele din ultimii ani arata acest lucru.

12. Inca mai gasesc vin la sticla romanesc care miroase a pluta de la dop. Cum sa ma feresc?
O.G.: Veti gasi miros de dop si in vinuri “strainesti”. Standardele accepta un procent intre 1 – 3 % la “defectul de dop”. Acest defect nu este descoperit decat dupa deschiderea sticlei, care, in restaurant, pe acest motiv poate fi refuzata.

13. In Hypermarketuri e o explozie de promotii la vinuri straine. De ce as alege un vin romanesc?
O.G.: Pentru ca raportul calitate/pret pentru vinurile cu DOC sau IG romanesti este superior vinurilor de alta origine. Si din credinta ca daca fiecare dintre noi am face o prioritate din achizitia de alimente produse in Romania am contribui la dezvoltarea economiei nationale. Toate statele dezvoltate se adreseaza prin “campanii la vedere” sau “mascate” consumatorilor din piata locala incurajand consumul produselor nationale. Culmea ca si consumatorii reactioneaza pozitiv deoarece gasesc in aceste campanii sau in constiinta lor argumentele necesare si suficiente pentru aceasta decizie.

Sursa: ZiuaVeche

About cotnari

Compania COTNARI este inima podgoriei Cotnari din anul 1948. Dragostea localnicilor pentru cresterea si rodul vitei de vie ne-a invatat sa pretuim fiecare boaba purtatoare de soare si sa impartasim cu ceilalti bucuria vietii.
Acest articol a fost publicat în Vinul și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s