Producatorul de vinuri Cotnari pariaza pe soiurile autohtone

Anul 2009 a fost bun pentru viticultori, poate si din cauza secetei. S-a facut vin mai putin decat in 2008, dar calitatea este mai buna. La Cotnari, singurul producator roman care are in portofoliu numai soiuri autohtone, primul vin din recolta noua, Francusa a si fost scos pe piata la doar o luna de la cules. A devenit deja o traditie. Permite si tehnologia, urmare a investitiilor importante realizate in ultima vreme. Trebuie retinut insa ca fiind un vin sec, Francusa se consuma cat mai proaspat, peste un an – doi nu mai are aceleasi calitati ca in primele zile. In schimb, Grasa si Tamaioasa stau la invechit doi ani in butoaie de stejar pentru a le putea descoperi adevaratele calitati.

‘’A fost un an deosebit pentru ca a fost seceta, nu a plouat de la inceputul lunii august si a iesit o cantitate mai mica de vin fata de alti ani, dar calitatea este mai buna. Francusa a acumulat peste 200 grame de zahar, la Grasa si Tamaioasa este 240-250 de grame’’, spune Constantin Deleanu, director general al firmei si actionar.

Cu o suprafata de circa 1.500 ha de vie, din care 1.200 de ha pe rod, Cotnari se numara intre principalii producatori de vin din Romania. Productia din acest an s-a ridicat la 9.000 kg de struguri la ha, comparabil cu anul trecut, spun oficialii companiei, care recunosc ca putea sa fie si mai mare.

‘’Fiind DOC (r.red. – denumire de origine controlata) ne limitam la o productie de 9.000 kg la ha, adica vreo 8 milioane de litri de vin, mai mult de atat presupune ca nu ar fi de calitate si nu are rost’’, declara Catalin Grecu, director de marketing la Cotnari.

Daca acum Grasa continua sa aibe cea mai mare pondere in vanzari, cam 45%, in scadere totusi raportat la cativa ani in urma, pentru viitor se are in vedere echilibrarea portofoliului, in sensul largirii gamei. De altfel, au si fost plantate primele suprafete cu Feteasca Neagra, si nu este deloc intamplator, pentru ca primele seminte din acest soi, cu o vechime de circa 7.000 de ani au fost descoperite la Cucuteni, in apropierea Cotnariului. Se va merge si pe Busuioaca de Bohotin, un soi care se vinde bine pe piata.

‘’In toamna trecuta am plantat 210 ha, pentru acum avem programate alte 240 ha, astfel incat Cotnariul sa ajunga peste patru ani la 1.700 ha de vie. Avem deja ceva Feteasca Neagra, dar vom planta si mai multa in aceasta toamna, avem si cateva zeci de ha de Busuioaca de Bohotin, o sa marim suprafata‘’, declara Deleanu.

Compania are in medie programata pentru plantare o suprafata de 150-200 ha pe an. Pentru urmatoarea perioada, Feteasca Neagra si Busuioaca de Bohotin sunt prioritatile. Butasii sunt luati de la Statiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultura si Vinificatie Iasi. Primele incercari au fost deja facute cu Feteasca, iar rezultatele au fost bune, asa ca s-a decis sa se mareasca suprafetele.

‘’Butasii i-am aluat de la statiunea de la Iasi. Oenologul este roman, Ioan Malutan, mai nou avem o echipa tanara, in formare, dar sunt trei baieti care promit, vin de la Agronomia din Iasi’’, afirma Catalin Grecu, directorul de marketing al producatorului de vinuri. Compania mai administreaza alte circa 500 ha de teren agricol, cultivat in general cu cereale, o mare parte din suprafata fiind luata in arenda de la oamnenii din zona.

Preturi mai mari la intern

Peste 90% din productie este vanduta pe piata interna, restul merge la export in toata lumea. Piata locala este prioritara, poate si pentru ca pretul obtinut aici este mai mare, dar in ultima vreme s-au marit livrarile in tari precum Italia si Spania, unde sunt comunitati puternice de romani, care vor in principal vinuri dulci, preferata fiind ‘’Gasa’’. In Spania se lucreaza cu un distribuitor foarte mare, care a reusit sa listeze Cotnariul in Carrefourul de acolo. In prezent se poarta negocieri pentru extinderea portofoliului. De anul trecut au inceput livrarile si in Anglia, iar din acest an vinurile de Cotnari pot fi gasite si la Paris. Se lucreaza bine si pe relatia SUA, Japonia si Canada.

‘’La noi depasim trei euro pe sticla de vin, pe cand afara nu luam mai mult de doi euro’’, precizeaza Deleanu. El adauga ca in 2009 marja de profit va fi mai mica, pentru ca s-au marit cheltuielile de publicitate, dar si costurile de productie.

Si directorul de marketing spune ca piata interna este prioritara.
‘’Pe directia asta ne-am facut si politica, noi pe export dam cam 10% din productie. Cererea ar fi foarte mare la Grasa si Francusa, daca ar fi preturile mai mici cum isi doresc clientii cred ca nu am face fata la productie. Am zis ca ne ocupam de o afacere totusi si sa nu vindem la preturile minime’’, declara Grecu. Criza a afectat vanzarile, dar nu au fost dati oameni afara. S-a facut redistribuire, adica s-a tansferat o parte din salariati la inceputul lunii ianuarie, cu acordul sindicatului, in viticultura, spune Deleanu. Oficialul Cotnari adauga ca 2008 a fost un an mai special, cu vanzari bune, fiind inregistrat un avans de 20% fata de 2007 si ca din informatiile pe care le are Cotnariul este singurul producator mare care nu a avut scadere la vanzari in 2008.
‘’Per total, in S1 am crescut in cota de piata, cam cu 1,2%, am ajuns la circa 20% pe total piata’’, afirma Deleanu, care se lauda ca nu s-a umblat la preturi.

Ultima parte a anului ar putea reduce scaderea fata de 2008, este de parere Catalin Grecu. In ce priveste preferintele consumatorului, acesta prefera in continuare vinurile dulci, dar se trece usor de la dulce-demi-dulce spre sec, spune Grecu, care da drept exemplu faptul ca daca acum cativa ani Grasa reprezenta un procent mult prea mare din vanzari, acum s-a ajuns undeva la 45%, pentru ca au crescut celelalte, Francusa si Tamaioasa. Gama Cotnari include vinuri pentru evenimente precum Casa de Piatra, Catalina. Exista oferta si pentru restaurante, gama Selectii, special creata, cum ar fi Francusa 2009, este si gama Clasic pentru retail. Sunt vinuri de la mediu spre low. ‘’Ne-am mentinut de la medie in sus ca si pret calitate. Ceea ce ne bucura foarte mult este ca consumatorul stie sa aleaga’’, afirma Grecu.

Retailul reprezinta circa 55%, din vanzari, ponderea HoReCa este mai mica: pe aceasta din urma, vanzarile au mai scazut un pic in ultima vreme, dar oricum prezenta companiei nu era foarte puternica pe acest segment, asa ca nu a afectat prea mult businessul. Grecu precizeaza ca firma a investit mult in ultimii ani si in distribuitori. In 2009 s-a alocat peste un milion de euro pentru distributie, s-a facut un proiect comun cu distribuitorii-parteneri pentru finantarea a 77 masini mici si 43 de dube, sunt bani multi, dar in timp aceste investitii dau roade. Pentru viitor, obiectivul companiei este consolidarea pozitiei pe piata, mentinerea cel putin la cota actuala. Nu se urmareste intrarea in alte podgorii, se va merge in continuare pe soiuri autohtone. ‘’O sa mergem pe soiuri romanesti, nu vrem in alte podgorii, mai este aici de luat. In 2-3 ani cred ca ajungem la 2.000 de ha’’, adauga Grecu.

La Feteasca planurile prevad ajungerea la o suprafata de 350-400 ha in 2-3 ani. Poate se va apela si la fonduri europene, depinde de conditii. in ultimii ani s-a mers mai mult pe resurse proprii, cu exceptia Sapardului din 2006. cu Busuioaca de Bohotin, In final se va ajunge cam la 30 ha. Piata interna a vinului este estimata in acest an la circa 450 mil. euro, nivel similar celui din 2007, potrivit Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), din cauza crizei, ce a adus o scadere a vanzarilor cu 10% in primele opt luni. Principalii producatori sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei si Vincon.

Investitii de 15 mil. euro

Cotnari, liderul pietei interne pe segmentul vinurilor albe cu o cota de 35%, a avut in ultimii trei ani peste 15 mil. euro, in plantatii si tehnologie, in utilarea combinatului de la cap coada, inclusiv linie de imbuteliere, dupa cum spune reprezentantii firmei. O parte din sume au reprezentat fonduri Sapard, dar au fost si surse proprii.

Concurenta pe piata?

”Se vede in primul rand pe conturi, acolo au intrat, dat ca vin de afara, aduse de retelele internationale. Din fericire pentru noi, consumatorul deocamdata este conservartor. Sunt vinuri din import la preturi bune, nu este un consum constant, au o oarecare crestere usoara in ultimii ani, nu de speriat, romanii sunt conservatori”, declara Catalin Grecu.

Sursa: Profitul Agricol (octombrie 2009), BadPolitics.ro

About cotnari

Compania COTNARI este inima podgoriei Cotnari din anul 1948. Dragostea localnicilor pentru cresterea si rodul vitei de vie ne-a invatat sa pretuim fiecare boaba purtatoare de soare si sa impartasim cu ceilalti bucuria vietii.
Acest articol a fost publicat în Cotnari in presa și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s